Vilhelm Junnila Asukkaat ensin.

Kehäkolmosen aita etenee – junttihuumorista tuli totta

Maan pääkaupungin moottoriteiden purkaminen voi kuulostaa huonolta vitsiltä, mutta suunnitelmat sisääntuloväylien bulevardisoimisesta ovat totisinta totta. Yleensä kun kaupungit kasvavat, niiden liikenneratkaisuja laajennetaan siten, että suurempaa väestömäärää voidaan palvella aiempaa tehokkaammin. Valitettavasti Helsingissä kuvitellaan, että on palattava aikaan ennen autoja.

Helsingin sisääntuloväylien muuttaminen kaduiksi ja nopeusrajoituksen alentaminen 60 kilometriin tunnissa aiheuttaa vähemmän yllättäen merkittävää ruuhkautumista. Helsingin tilaaman selvityksen perusteella ongelmat ulottuvat myös rinnakkaisiin katuverkkoihin, joissa liikenneturvallisuus heikentyy. Toimenpide johtaa myös kasvavaan liikennemeluun ja heikentää pääkaupunkiseudun ilmanlaatua. Oikea ekoteko.

Ideologia ohitti tieteen

Moottoritiet ovat valtion omistavia teitä, joten Helsinki ei onneksi voi yksipuolisesti pistää teitä rullalle. Osa suunnitelmista on jo kaatunut hallinto-oikeudessa. Vihdintie menee kuitenkin ensimmäisenä rullalle. Sen jälkeen Itäväylä ja lentoasemalle johtava Tuusulanväylä ovat uhattuina. Länsiväylä voi olla liian kova pala sitkeimmällekin moraalisäteilijälle.

Ideologia näyttää syrjäyttäneen yhdyskuntasuunnittelun perusperiaatteet. Yhdyskuntasuunnittelun professori Kimmo Lapintien mukaan suunnitelmia häiritsevää tietoa ei ole haluttu ottaa mukaan keskusteluun. Myös liikennevirasto on suhtautunut suunnitelmiin kriittisesti.

Ideologiset investoinnit ovat valitettavasti tulevaisuutta. Usein hankkeita pyritään perustelemaan tieteellä, vaikka lausuntojen antajat ovat poikkeuksetta keskeinen osa punavihreää unelmaa. Tieteellä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä nykyisen jo Itä-Saksaa muistuttavan kaupunkikehityksen suhteen vaan hankkeet ovat pääosin ideologisia, koska tutkimusaineistoa hyödynnetään vain ideologiaan soveltuvilta osilta. Kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara on todennut, että pieni joukko on päättänyt, millaista on tulevaisuuden elämä.

Ideologiset investoinnit uhka julkiselle taloudelle

Taloudellisesti hankkeita ei voi perustella. Tutkimuksen mukaan nämäkin suunnitelmat aiheuttavat useamman miljardin euron kasvun liikennekustannuksissa.  Jos kaupunkikuvaa oikeasti haluttaisiin muokata ekologisempaan suuntaan, voisi kuvitella, että pääväyliä tehostettaisiin, jotta liikenne olisi sujuvaa ja kuormittaisi vähemmän muuta tieverkostoa eli alueita, joissa ihmiset asuvat ja joissa heillä on mahdollisuus joukkoliikenteen hyödyntämiseen. Ironian huipentumana bulevardisointi ja asukkaiden tuonti tielinjausten lähelle heikentää ilmanlaatua.

Helsingillä ei ollut halukkuutta laittaa 50 000 euroa leipäjonojen poistamiseen, mutta tällaisiin ideologisiin investointeihin löytyy vähintään satoja miljoonia veronmaksajan kukkarosta. Ketään ei tunnu kiinnostavan, että ideologiset investoinnit ovat uhka julkiselle taloudelle ja koko maan kehittämiselle.

Aiemmin kehäkolmoselle laitettava aita oli maalaisten junttihuumoria, mutta nyt liikenneratkaisuilla edetään siihen suuntaan. Seuraava vaihe saattaa olla erilaisten liikenne- ja ruuhkamaksujen sekä tietullien käyttöönotto ja autoilijoiden seuranta GPS-pohjaisilla tai vastaavilla järjestelmillä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

"Ideologiset investoinnit ovat valitettavasti tulevaisuutta".

Eivät ne oli investointeja. Investointi tarkoittaa sitä, että käytetään rahaa jotta siitä saataisiin hyötyjä joiden arvo ylittää käytetyn rahamäärän. Tässä on kysymys puhtaasta rahan haaskaamisesta.

Juha Hämäläinen

Punavihreät piipertäjät ovat tuholaisia.

Lakkasin vuosia sitten käymästä Hesan keskustassa. Kun menen kaupungin keskustaan nykyään niin matka alkaa Vantaan kentältä, johonkin toisen maan kaupunkiin.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Kiitos Kiitos, pidä tuo linja, sinua tuskin kukaan kaipaa.

Juha Hämäläinen

#4. Kiitos eipä mitään. Tunne on molemminpuolinen.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Voinkin kuvitteellisesti pohtia, miten Keimolan nesteen kohdalla sellainen rastatukka portsari pienessä naurusätkä pilvessä perimässä pääsymaksua "heidän" kaupunkiinsa. Tai mainoksia radiossa ja teeveessä:

-Nyt huipputarjous pääsylipuista, 2 aikuista ja lapset vain 99 vrk. Tule ja koe monikulttuurisia ruokia "kebabia, pitsaa", lattea, punkkua ja jointtia. P.s fillari vuokrat alk. 300 vrk ja jätäthän auton Riihimäelle ja järjestämme joka päivä huippu bileitä https://www.youtube.com/watch?v=Sn5un50TLZg

:D

Juha Hämäläinen

#3. Kyse näissä Hesan ympäristö- ja liikenneterroristeissa on juuri näistä hörhöistä pössyttelijöistä tai muuten hurahtaneista Jopo-kuskeista rastaletit liehumassa.

Heillä ei mitään käsitystä ihmisten normaalista elämästä ja töistä, joiden tuotoilla näitä puistobulevardeja rakennetaan niiden rahoittajien riesaksi.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Ratkaisu tähänkin ongelmaan: Pääkaupunki Pihtiputaalle.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Ei nyt ehkä Pihtiputaalle asti, mutta kehä kolmosen ulkosyrjälle kuitenkin. Ja siinehän se on jo alkanut vaeltaa. Ensin veronmaksajat ja sitten yksityisen puolen työpaikat. Virastot kai säilyvät vielä Helsingissä mutta niiden päällikköporras matkustaa junalla sinne kuntarajan toiselle puolelle.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Tässä nyt unohtuu koko bulevardisoinnin tarkoitus, joka on saada 40 000 uutta asukasta joukkoliikenteen ulottuvulle. Jos lisärakentaminen kohdentuu kehyskuntien pelloille, lisääntyy (Junnilan ilmeisesti arvossa pitämä) yksityisautoilu vastaavasti - ja taas ovat väylät tukossa.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Onpas kovasti ontuva perustelu maassa, jonka koko väestö pystyttäisiin asuttamaan 35 kilometrin säteelle Senaatintorista Helsingin nykyisellä asukastiheydellä.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Koko väestö pystyttäisiin asuttamaan myös siellä missä se nyt asuu. Määrätään vaan muuttokielto niin ongelma on ratkaistu. Sitä odotellessa merkittävä osuus ihmisistä kuitenkin haluaa siirtyä asumaan Kehä I:n sisäpuolelle eikä mihinkään landelle 35 km:n päässä Senaatintorista.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Käsittääkseni moottoritiet on kustannettu valtion (veronmaksajien) rahoilla ja myös ylläpidetään valtion pussista. Miten Hgin kaupunki Vihreitten johdolla voi lähteä riistämään valtion omaisuutta?

Osaako Junnila varakansanedustajana vastata tähän kysymykseen?

Käyttäjän VilhelmJunnila kuva
Vilhelm Junnila

Valtio voi luovuttaa kunnossapitovastuun. Näin se on viime aikoina toiminut erityisesti vesialueisiin rajoittuvilla tiealueilla, joista se on tienpidon lisäksi hallunnut pois esimerkiksi yhteysaluslaiturien korjaamisesta.

Täällä periaatteet: http://shop.kunnat.net/download.php?filename=uploa...

Toivottavasti valtio kuitenkin pitää päänsä ja ajattelee koko maan etua. Onneksi Liikennevirasto ainakin vihjaa tähän suuntaan. Tuusulanväylän bulevardisointi ärsyttäisi itseäni eniten ja heikentäisi lentokentän toimintaedellytyksiä.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"Tuusulanväylän bulevardisointi .... heikentäisi lentokentän toimintaedellytyksiä."

No sitä vartenhan Helsingillä on kaupunkilentokenttä Malmilla - ai niin, Vihreät haluavat tuhota senkin!

Toimituksen poiminnat