Vilhelm Junnila Asukkaat ensin.

Kaasua autoveron poistamiseen!

  • Nyt on painettava kaasua autoveron poistamiseen
    Nyt on painettava kaasua autoveron poistamiseen

Suomessa on Latvian jälkeen Euroopan vanhin autokanta. Uudet autot ovat turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä ja autovero on suurin yksittäinen tekijä autokannan hitaaseen kehitykseen. Heikossa taloustilanteessa autoveron tuotto laskee entisestään. Autoveron kannossa esiintyneet oikeudenloukkaukset ovat johtaneet kymmeniin tuhansiin valituksiin eri oikeusasteissa ja hidastavat siten tarpeellisten asioiden käsittelyä tuomioistuimissa.

Vuonna 1958 lakia säätänyt eduskunta edellytti, että autoverosta tulee tilapäinen. Nyt EU haluaa rekisteröintiuudistuksen, joka romahduttaisi valtion verotulot. On aika painaa kaasua autoveron poistamiseksi!

Hallitus on epäonnistunut autoveron budjetoinnissa useasti, koska se ei riittävästi huomioi autojen myynnin laskua. 2013 autoveroa kertyi 221 miljoonaa euroa alle budjetoidun ja korjatussakin ennusteessa oli 58 miljoonan euron harha. Vielä 2011 valtio keräsi autoverotuottoa 140 miljoonaa euroa enemmän kuin kahta vuotta myöhemmin.

Autokannan uusiutuminen vaatisi vähintään 150 000 auton myyntiä vuosittain. Nyt autoja myydään noin 110 000 – 120 000. Esimerkiksi 2013 autoja myytiin vain 103 450. Autoveroa ei voida laskea tai poistaa siten, että ajoneuvoveroa tai käyttömaksuja korotetaan. Autovero voidaan poistaa sopeuttamalla noin 820 miljoonaa euroa ja säätämällä suursäätiöille pääomavero. Veron poistaminen myös vahvistaa talouskasvua. Tulevalla vaalikaudella olemme merkittävän päätöksen edessä, sillä EU:n rekisteröintiuudistus voisi johtaa tilanteeseen, jossa yritykset voisivat rekisteröidä autonsa halvemman autoverotuksen maahan. Muutos johtaisi veroshoppailuun ja näitä autoja voisi käyttää Suomen teillä vapaasti ilman uutta rekisteröintiä Suomessa.

Autoveron poisto voidaan rahoittaa seuraavasti:

Tarpeettomien verohuojennusten vähentäminen (3 %) – 600 M€

Ympäristölle haitalliset tuet – 180 M€

Suursäätiöiden pääomaverotus + 50 M€

Vastikkeettomat (ei-innovaatio) yritystuet – 40 M€

Talouskasvu tarvitsee moottorin, joten nyt on painettava kaasua autoveron poistamiseen!

Vaalikampanjani tueksi ja autoverotukseen liittyen katukuvassa kaasuttaa ajoneuvoja kuvan mukaisella viestillä varustettuna.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Onko vanha autokanta todella Suomen suurimpia huolia tällä hetkellä? Julkinen talous on vahvasti alijäämäistä, ehdotat että miltei täysin tuonnin varassa olevaa sektoria piristettäisiin veronpoistolla... Luulen, että tästä ei olisi todellakaan talouskasvun moottoriksi. Jos veronalennuksilla yritetään piristää kysyntää, tehdään se mielummin aloilla joissa raha jää pääosin Suomeen.

Käyttäjän VilhelmJunnila kuva
Vilhelm Junnila

Puhut itsesi kunnioitettavasti pussiin. Juuri siitä tästä on kysymys, että veromuutoksella raha jäisi Suomeen.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Annat siis ymmärtää, että 100% tuontitavaran ostaminen veronalennuksella jättäisi rahat Suomeen? En taida uskoa.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

"Uudet autot ovat turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä"

Ei ole, turvallisuudessa ei ole tapahtunut merkittävää parannusta 15 vuoteen eikä ympäristöystävällisyydessäkään 20 vuoteen,
itseasiassa nykymoottorien pienhiukkaset jo niin pieniä että ne läpäisevät solukalvonkin ja määräkin on satakertaistunut.

15 vuotias tonnin "ritsa" on uusilla talvirenkailla selkeästi turvallisempi kuin viisivuotias alkuperäisillä talvirenkailla.

Ei suomessa ole tarvetta merkittävään autokannan uudistamiseen, uudet autot eivät mene siksikään kaupan kun nurkat pursuavat uudehkoja vaihdokkeja,
liikkeet eivät halua häkkeihinsä enää yhtään lisää vaihtoautoja ja hyvittävät vaihtokaupassa huonosti,

toisinsanoen markkinat ovat tukossa ja silti te haluatte yhä enemmän uusia autoja maahan vaikka tilausta ei ole, vaihdon väliraha siinä kasvaa, uusi auto ei tule yhtään halvemmaksi, mutta auton uustuontiveron kompensaatioverot kylläkin kasvavat.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

"turvallisuudessa ei ole tapahtunut merkittävää parannusta 15 vuoteen"

Tuleehan turvallisuuseroa jo siitä, että 15 vuotiaana moni auto on ruosteen hapertama, ja iskunvaimennus, nivelet, aurauskulmat yms on jo vähän niin ja näin.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Sanantarkasti sanoinkin ettei turvallisuudessa ole tapahtunut kehitystä, mutta on totta, että ympäristöaatteen valekaapuun puettu autotuojat ry:n lobbaus vei korroosiosuojan,
"ilmasto"maalienkin laatu on helvetin huono, lisäksi ne ovat aiempia maaleja huomattavasti myrkyllisempiä.

Turvallisuutta on se miten turvallinen auto on matkustajilleen kolaritilanteessa ja se miten turvallinen se on muille tielläliikkujille ja esimerkiksi rengas on aivan oleellinen osa tuota turvallisuutta, jopa hyvänä kakkosena kuljettajan jälkeen.

Tosin minun 35 vuotias autoni ei ole ruosteen hapertama huolenpidon ansiosta, eikä myöskään iskarit, nivelet, ohjauskulmatkaan ole vähän niin ja näin,
auton passiivinen turvallisuus on hyvää keskitasoa nykymittapuulla, ajonvakautuksia yms. himmeitä ei luonnollisestikaan ole.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Autokannan uusiutumisesta:

Autokanta uusiutuu, jos maassa myydään yksikin uusi auto vuodessa. Uusiutumisen vauhti on tällöin vaan hyvin hidas, ja autokannan keski-ikä nousee. (Kuubassa kauppasaarron vuoksi autokanta ei uusiutunut lainkaan, vaan autojen keski-ikä kasvoi yhdellä vuodella joka vuosi.)

Kun Suomessa on liikennekäytössä 2,58 miljoonaa henkilöautoa, 150 000 uuden auton myynti vuodessa ei ilmeisesti riittäisi siihen, että autokannan keski-ikä alkaisi laskea – se kasvaisi edelleen, mutta hitaammin.

Suomessa myydään vuosittain noin 600 000 käytettyä autoa. Useimmat näiden autojen ostajat eivät edelleenkään ostaisi uutta autoa, vaikka nykyään esimerkiksi 25 000 euroa maksavan auton hinta alenisi autoveron verran eli yleensä noin 4000 euroa.

EU:n rekisteröintihanke, sikäli kun se toteutuu, kyllä pakottaa Suomen muuttamaan autoverokäytäntöään

Toimituksen poiminnat