Vilhelm Junnila Asukkaat ensin.

Team Failand - hypevientiä

Suomen Yrittäjät, Finnvera sekä työ- ja elinkeinoministeriö julkistivat tänään PK-yritysbarometrin. Yrittäjiltä kysyttiin muun muassa pääministeri Alexander Stubbin hehkuttamasta Team Finlandista. Onko konsepti fantastinen? 

Viime ystävänpäivänä, 14.2.2014 Suomen Kiinan-suurlähettiläs Jari Gustafsson arvosteli vienninedistämiseen ja kansainvälistymiseen perustettua Team Finland -konseptia railakkaasti. Gustafssonin mukaan yritysten oli jo silloin vaikea nähdä, mikä kaiken hypen keskellä on muuttunut. Nyt väitteille on saatu tukea. Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen laati yrittäjien vastauksista raportin, joka osoittaa ettei hypellä ollut substanssia.

Tuoreen barometrin mukaan 97 prosenttia yrittäjistä ei tunne kunnolla tai ollenkaan Team Finlandia. PK-yritysten keskimääräistä työllisyysodotusta kuvaava arvo on nolla. Yrittäjät vaativat aiheellisesti enemmän hurjasti hehkutetulta hankkeelta. 

Selfie ei riitä, vaikka se olisi kuinka fantastinen.

Kasvuhakuiset vientiyritykset työllistävät jatkossa eniten. Niitä pitää tukea, sillä usein ongelmaksi koetaan kysynnän epävakaus ja työn sivukulut. Konsepti itsessään on oikeansuuntainen, mutta vienninedistämisen sijaan itse konseptia yritettiin brändätä pääministerin näköiseksi.

Tässä onnistuttiin, mutta tuloksissa epäonnistuttiin. Jatkossa yrittäjien ääni on saatava kuuluviin.

Tehdään konseptista yrittäjien näköinen!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Suurlähettiläs Gustafssonilla on kyllä meriittiä esittää kritiikkiä. Hän on jopa henkilökohtaisella tasolla edistänyt Suomen vientiä mahdollisesti enemmän kuin monet puolivillaiset vienninedistämishankkeet.

On tunnettua, että tällaisissa hankkeissa tulokset eivät näy heti, vaan vaatii vuosien työtä. Hiukan kuitenkin ihmetyttää se, että tarvitaanko aidosti tällainen ylimääräinen organisaatio koordinoimaan toimintaa? Ainakin sekaannusta se aiheuttaa. Joku voi esimerkiksi pohtia, miten "Team Finland" eroaa FinPro:n "Export Finland"-hankkeesta.

Asuinmaassani näytettiin eilen televisiossa primetime-aikaan useampia matkailupainotteisia ohjelmia Suomesta. Jos ne olivat Team Finland:n ansiota, siinä on ainakin tehty kohtuullisen hyvää työtä (ja mikä parasta, parantamisen varaakin jäi).

Toimituksen poiminnat